Colectivul Palatului Copiilor Botoșani își propune să promoveze un învățământ deschis, flexibil, care să asigure accesul nediscriminatoriu la toate cercurile din instituție în perspectiva formării abilităților și competențelor pentru realizarea succesului personal și profesional.
Misiunea noastră presupune, de asemenea:
cultivarea unui mediu educativ centrat pe valori, responsabilitate și profesionalism prin intermediul activităților de timp liber: cultural - artistice, sportive, tehnico - științifice.
formarea capacităților intelectuale, abilităților practice și a disponibilităților afective prin asimilarea de cunoștințe umaniste, științifice, estetice, artistice, morale și sportive.
însușirea tehnicilor de muncă intelectuală, necesare instruirii și auto - instruirii pe durata întregii vieți.
În cadrul Palatului Copiilor Botoșani se desfășoară activități cu conținut tehnico-aplicativ şi științific, cultural-artistic, sportiv, turistic şi cu caracter recreativ, vizând atingerea următoarelor obiective:
pregătirea copilului pentru afirmarea personalității individuale în societate în spiritul, demnității, toleranței, libertății, egalității şi solidarității;
dezvoltarea unor aptitudini ştiinţifice, artistice, sportive şi tehnico-aplicative şi crearea posibilităţilor de afirmare a talentelor;
stimularea creativității, curiozității şi a iniţiativei individuale;
complementarizarea educaţiei formale cu cea non-formală prin iniţierea de activităţi educative interdisciplinare diverse, aprofundarea şi extinderea cunoştinţelor obţinute în procesul de predare-învăţare, potrivit vocaţiei fiecărui copil;
extinderea şi diversificarea conținutului activităţilor de vacanţă prin organizarea unor cluburi de vacanţă cu programe educative corespunzătoare care să atragă marea masă a copiilor;
asigurarea eficienţei activităţii educative şcolare şi extraşcolare, de consiliere şi orientare prin monitorizarea şi evaluarea impactului acesteia în comunitate;
colaborarea cu familiile copiilor şi elevilor pentru descoperirea înclinaţiilor şi intereselor acestora pentru anumite domenii de activitate în care pot fi performanţi;
transformarea educaţiei non-formale în sursă de dezvoltare comunitară prin educarea civică a copilului în spiritul democraţiei participative în cadrul comunităţii în care s-a născut şi trăieşte;
formarea resursei umane în domeniul activităţii educative şcolare şi extraşcolare.
Instituţia a fost înfiinţată în anul 1955, sub denumirea de Casa Pionerilor Botoşani. Scopul a fost de a organiza activităţi recreative, în afara orelor obligatorii din şcoală.
După 1990, instituţia s-a numit Clubul Copiilor, iar în anul 1998 s-a adoptat o noua denumire, cea de Palatul Copiilor. Activitatea este organizată conform Regulamentului privind organizarea și funcționarea palatelor și cluburilor copiilor, aprobat prin OMECS nr. 4624/2015.
Palatul Copiilor Botoşani a organizat în ultimii trei ani școlari activități instructiv - educative specifice educaţiei non-formale (în afara orelor de curs de la școală), structurate în 18 cercuri, începând cu anul 2021 – 16 cercuri, cu o frecvență de peste 2000 de elevi/saptămână la Botoșani. Palatul Copiilor are și o Filială la Darabani cu două (trei până anul trecut) cercuri educaționale la care participă peste 300 de elevi pe săptamână.
Prin conţinutul lor, activităţile din cercuri au caracter predominant practico-aplicativ, stimulând în mai mare măsură interesul copiilor, formând priceperi şi deprinderi practice, dezvoltând astfel diferite aptitudini. Palatul Copiilor Botoșani reprezintă un factor de susţinere şi de stimulare a creativităţii elevilor, de încurajare a talentelor manifestate în diferite domenii: artistic, cultural, științific, tehnic și sportiv, precum şi în direcţia dobândirii unor abilităţi şi deprinderi practice de lucru în diverse domenii de activitate complementare procesului instructiv-educativ din şcoală.
Palatul Copiilor Botoşani este o unitate extraşcolară distinctă şi bine reprezentată în structurile de învăţământ şi extraşcolare (extracurriculare) ale judeţului. Unitatea se bucura de o istorie bogată, un prezent apreciat şi un viitor pe măsura idealurilor oricărei activităţi formative. Este şi rămâne pentru toţi copiii municipiului o alternativă de petrecere a timpului liber.